8 fördelar med syntetolja
Den som stirrar sig blind på prislappen riskera att gå miste om stora kostnadsbesparingar, inte minst i form av lägre energiförbrukning.
Den som stirrar sig blind på prislappen riskera att gå miste om stora kostnadsbesparingar, inte minst i form av lägre energiförbrukning.
Syntetolja har många fördelar jämfört med mineralolja och trots prisskillnaden är syntetoljan nästan alltid det bättre alternativet. Låt oss titta på varför genom att lista åtta stora fördelar med syntetolja (som i Mobils sortiment också är kända som SHC-oljor):
Syntetoljan behåller sin viskositet (tjocklek) i ett brett spektrum av temperaturer och ger därför ett bättre skydd mot slitage. Med ett bättre VI (viskositetsindex) behåller syntetoljan sin viskositet även vid riktigt höga temperaturer. Andra oljor tunnas ut mer vid högre temperaturer och ger därmed sämre smörjning.
Man får ett avsevärt bättre slitageskydd vid höga temperaturer med den bättre bibehållna viskositeten med en syntetisk Grupp IV olja jämfört med en konventionell mineralolja.
Syntetoljor har inte bara goda egenskaper vid höga temperaturer utan även vid låga. Goda lågtemperaturegenskaper ökar flyt- och därmed smörjförmågan vid kallstart.
Genom att syntetoljan är helt fri från vax så får man naturligt bra lågtemperaturegenskaper som minskar friktion och ökar funktion under uppstart.
Stabiliteten som syntetolja har mot oxidation och termiskt sönderfall reducerar bildning av avlagringar samt ger minskade problem med filter, ventiler m.m.
Syntetiska oljor har ett brett användningsområde som ger möjligheter till produktionsrationaliseringar.
Om man har mineralolja med olika viskositeter för att täcka ett brett temperaturområde, kan man med en syntetisk olja täcka flera viskositetsklassser och därmed reducera antalet smörjmedel.
Den låga flyktigheten hos syntetoljor ger reducerad oljeförbrukning.
Då syntetoljan har mindre mängd flyktiga kolväten bidrar detta till reducerad oljekonsumtion.
Syntetoljor har låga energiförluster tack vare att de har mindre intern friktion - speciellt under EHL-villkor vilket innebär innebär elastohydronamisk smörjning, dvs att ytorna är helt åtskilda från varandra.
Traktionstalet, dvs oljans inre friktion, är lägre i en SHC-olja, vilket ger lägre energiförluster även när metallerna är helt åtskilda av smörjmedel. Under sk EHL-villkor.
De flesta syntetoljor är kompatibla med mineraloljor, varför ingen speciell systemdesign behövs (gäller PAO och syntetiska Estrar).
Syntetolja har upp till 6 gånger så lång livslängd som den bästa mineraloljan. Färre byten kommer att behövas med andra ord!
Läs gärna mer om vårt sortiment av syntetoljor här.
Och kontakta oss gärna för rådgivning!
Vanliga limtyper för industriellt bruk och vad de kan tänkas användas till.
Läs merLim kan åldras på grund av olika faktorer som vi går igenom i detta inlägg
Läs merLimma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på
Läs mer2-komponentslim och gjutmassor ska blandas i ett visst blandningsförhållande. Här följer en guide för hur du ska tänka och mäta.
Läs merNu ska vi gå igenom några tips på hur du bör hantera frysta limsprutor med epoxilim.
Läs mer