eMobility
Utvecklingen inom eMobility går snabbt och möjligheterna är många. GA Lindberg kan bidra till utvecklingen inom en rad olika områden i och kring eldrivna fordon.
Utvecklingen inom eMobility går snabbt och möjligheterna är många. GA Lindberg kan bidra till utvecklingen inom en rad olika områden i och kring eldrivna fordon.
eMobility området växer mycket snabbt och inom området finns flera olika applikationer som behöver säkerställas. Val av rätt produkt säkerställer funktion och förbättrar prestandan. Det finns en mängd olika produkter och teknologier att välja emellan och man måste se från fall till fall vad som är optimalt i just sin applikation.
I vissa fall behövs en Gap filler som effektivt leder bort värme mellan exempelvis battericell och batterimodul. DOWSIL 4535 som ger en värmeavledning med upp till 3.5 W/m K är en bra utgångspunkt. Vissa applikationer blir inte så varma (+80 grader Celsius) så det räcker med en värmeavledning på 2- 2.5 W/mK. När temperaturen går ner finns också fler teknologier att välja emellan tex polyuretanbaserade material. Silikonmaterial klarar höga temperaturer (upp till 180 grader Celsius) och kan ge en mycket bra värmeavledning, inte bara genom produktens typ av fyllmedel utan också genom silikonets låga ytspänning. Den låga ytspänningen gör att silikonet väter ytan bra, vilket i sin tur ger bättre värmeavledning. I vissa fall kan man få en bättre värmeavledning av en produkt som på pappret har ett lägre värmeledningstal än en alternativ produkt.
Används ofta på kortnivå för att leda bort värme mellan en komponent mot kylfläns. Gelerna som med sin mjukhet inte påverkar känsliga komponenter finns både som enkomponentsmaterial som härdar i rumstemperatur Exempelvis DOWSIL TC 3065, som har hög värmeledning 6,5 W/mK samt som tvåkomponentsmarterial. Hos flera av dessa produkter kan härdtiden väsentligt kortas ner med hjälp av moderat värme runt 40-60 grader Celsius, vilket ger en bra processvinning och snabbare output. Värmeledning kan mätas på olika sätt och kan även presenteras på olika sätt i olika fabrikats datablad. Så ibland kan det vara svårt att jämföra produkt mot produkt.
I sortimenten hittar du även ett brett utbud av gjutmassor för fuktskydd och naturligtvis finns det även här gjutmassor som är värmeledande.
Många av våra produkter har en brandklassning som UL94V-0, som minimerar risken för thermal runaway i ett batteripack. Här ligger silikonmaterialen bra till.
Silikonskum kan tex ge ett mycket bra skydd och motverka kortslutning och brand.
I de fall man önskar täta mellan två ytor, exempelvis en kåpa till en modul innehållande kretskort, så finns naturligtvis lim/tätningsprodukter som härdar i rumstemperatur (FIPG) men också produkter som härdas med hjälp av värme. I de fall man önskar kunna demontera kåpan på ett enkelt sätt så finns produkter som dispenseras som en sträng och sedan härdas snabbt med värme (CIPG). Denna typ av material ger dig möjlighet att sedan demontera kåpan och materialet fungerar då ungefär som en vanlig packning, fast med den fördelen att man kan applicera strängen precis som man vill ha den på kåpan.
Inom fordon idag finns mer och mer sensorer och elektronik, vi har även skärmande och elektriskt ledande material i våra sortiment.
Används för att smörja och täta oringar, finns flera produkter med uppmätta dielektriska egenskaper, inerta produkter, samt högtemperaturprodukter som är extremt oxidationsstabila såväl som låg avgasande. Med olika baser som silikon och PFPE. Ex Molykote 55M, 111C, HP300, Molykote 4, Krytox LVP.
Används till batteriracks för att minska friktion vid montering/service. Ger torr dammfri (ren) film som ej åldras. Ex Molykote D321R, Molykote 7400
Hos oss hittar du förutom ett brett produktutbud även kunniga polymertekniker, Labfolk och säljare som hjälper dig hela vägen. Vill du få hjälp att kolla funktion på den produkt du valt i din applikation som exempelvis åldring osv, så är vårat Lab utrustat med klimatkammare , värmeugnar och olika doseringsutrustningar.
När man väljer produkt så är det även klokt att redan i steg ett ställa sig några ytterligare frågor:
Dow silikonmaterial för e-mobility
Epo-Tek och Epoxies etc potting, lim, värmelednng mm för e-mobility
Elantas Bectron Battery Solutions
Battery Electric Vehicles (BEVs)
Drivs enbart av elektriskt batteri, utan förbränningsmotordelar. De flesta BEV-bilar är kapabla till snabbladdning. Noll utsläpp
Extended Range Electric Vehicles (EREVs)
EREV är snarare en BEV med möjlighet att ladda batteriet med en alternativ kraftkälla. Det skapar nya möjligheter, till exempel ett rejält minskat batteripack jämfört med BEV och längre elektrisk räckvidd än PHEV.
Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEVs)
Liknar en Hybrid, men med ett större batteri och elmotor som kan laddas. Den har en bränsletank och laddningsmöjlighet.
Hybrid Electric Vehicles (HEVs)
Fordon med låga utsläpp som använder en elmotor för att hjälpa förbränningsmotorer. All energi kommer från bensin eller liknande. Kan inte laddas med sladd.